Kurkuma

10 redenen om kurkuma veel vaker te gebruiken

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Kurkuma heeft bijzonder heilzame eigenschappen. Kurkuma is een krachtig antioxidant, beschermt vooral tegen ontstekingen die overal in je lichaam kunnen voorkomen en spelen een belangrijke rol bij vele aandoeningen en ziektes.

Wat zijn nu de belangrijkste troeven van kurkuma?

  1. Sterk ontstekingsremmend
    De meeste mensen kennen kurkuma als een natuurlijke ontstekingsremmer voor gewrichten, spieren en pezen. Recentere studies tonen aan dat ontstekingsprocessen een centrale rol spelen bij spijsverteringsproblemen, hersenaandoeningen, depressies, Alzeimer, hart- en vaatziekten, auto-immuunziekten, etc...

  2. Vermindert gewrichtspijn bij artrose, artritis en reuma
    Voor mensen met gewrichtsproblemen is kurkuma een ideaal middel. Curcumine blijkt de pijn en de zwelling bij reumatoïde artritis meer te verminderen dan bepaalde geneesmiddelen.

  3. Helpt spierpijn te verminderen
    Kurkuma kan bij sporters spierpijn verminderen of zelfs voorkomen en wordt de spierschade sneller hersteld. Uit experimenten blijkt dat deze spierpijn vaak het gevolg is van oxidatieve stress en ontstekingen.

  4. Verlicht depressieve klachten
    Kurkuma verbetert de productie van de neurotransmitters serotonine en dopamine waardoor depressies beter kunnen bestreden worden. Curcumine in hoge dosis, 2x500mg per dag, geeft vergelijkbare studieresultaten met een gekend anti-depressivum

  5. Verhoogt de weerstand
    Als krachtig antioxidant verbetert kurkuma de weerstand. Antioxidanten kunnen beschermen tegen ziektes zoals griep en verkoudheid.

  6. Verbetert het geheugen
    Recent onderzoek toont aan dat kurkuma het geheugen en de aandacht sterk verbetert. Er zou vooral een positieve verandering zijn in de toestand van tevredenheid en rust bij psychologische stress.

  7. Kan de groei van kankercellen afremmen
    Ontstekingen kunnen een belangrijke factor spelen bij tumorgroei. Daarom zijn de studieresultaten voor kurkuma veelbelovend zowel bij preventie als behandeling van kanker.

  8. Uitstekend voor de spijsvertering en de darmen
    Kurkuma helpt bij een slechte spijsvertering, in het bijzonder bij de vertering van vetten. Het voorkomt bovendien een opgeblazen gevoel en winderigheid. Kurkuma kan belangrijk zijn bij het prikkelbare-darmsyndroom of de ziekte van Crohn aangezien kurkuma ontstekingen in de darmwand tegengaat.

  9. Helpt bij lever- en galkwalen
    Kurkuma is een natuurlijke ontgiftend kruid voor de lever en kan oa bij hepatitis schadelijke leverenzymen verlagen. Door de productie van galvloeistof kan curcuma ook de galactiviteit opwekken. Kurkama mag niet gebruikt worden bij galobstructie.

  10. Kurkuma helpt bij zoveel meer !
    Ook bij chronische vermoeidheid, fibromyalgie, Alzeimer, cholesterol, overgewicht, diabetes, de huid, hartaandoeningen, enz… loopt er bijkomend onderzoek en zijn de resultaten veelbelovend.

3 belangrijke stappen om voor de juiste kurkuma te kiezen

  1. Kies de hoogste dosering
    Kurkuma wordt slecht opgenomen door het lichaam. Daarom is een hoge dosis nodig om werkzaam te zijn. Keukenkruid helpt nauwelijks door een te lage dosis. Vergelijk daarom goed de dosering vermeld op de verpakking en de bijsluiter bij hoog gedoseerde kurkuma-extracten.

  2. Kies voor een goede opname
    Gebruik steeds een kurkuma-extract dat essentiële olieën of zwarte peper bevat omdat deze de opname van kurkuma in het lichaam vergemakkelijkt met een factor 1000, soms zelfs 2000!!

  3. Kies voor de sterkste concentratie
    Kurkuma bevat liefst minimaal 95% curcuminoïden, het actief bestanddeel van kurkuma. Hoe hoger het extract geconcentreerd, hoe beter de werking. Bijvb een sterkte van 30/1 betekent dat 500 mg (=0.5 gram) kurkuma in tabletvorm gewonnen is uit 15 gram curcumapoeder (is gelijk aan 10 en meer eetlepels kurkumapoeder !).

Advertenties

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Zoeken