Last van maagzuur?

Last van maagzuur? Lees deze tips!

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Brandend maagzuur veroorzaakt vervelende klachten. Vaak moet je aan de medicijnen om het zuur weer te laten zakken. Maar van welk eten krijg je eigenlijk het zuur? En wat kun je dus beter laten staan? Tien soorten voeding waar je het zuur van krijgt.

Zuur in je maag heb je nodig om eten te verteren. Heel erg belangrijk dus, dat zuur. Het wordt echter lastig als het niet in je maag blijft zitten. Je maagzuur kan namelijk omhoog komen door je slokdarm. Je spreekt dan van 'brandend maagzuur'. Dit veroorzaakt een brandende pijn aan de onderkant van je borstkas. De pijn straalt uit naar je keel en het zuur zorgt voor een zure of bittere smaak in je mond.

Eten

Om te zorgen dat je niet elke keer meteen naar de medicijnen hoeft te grijpen om van je klachten af te komen, kun je letten op wat je eet. Zo verklein je de kans dat je last krijgt. Dit eten bevordert brandend maagzuur en kun je dus beter vermijden:

  • alcohol (bier, wijn, whisky)
  • koffie
  • gekruid eten (pepers, salie, tijm, zuring, marjolein, dragon)
  • koolzuurhoudende dranken (frisdrank, bronwater)
  • vet eten (kebab, pizza, vlees, gefrituurd voedsel)
  • cacao (chocoladerepen, chocolademelk)
  • vruchtensap
  • pepermunt
  • ui
  • knoflook

Bron: Gezondheidsnet

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

© 2009 - 2020 Fibromyalgie Forum

Met dank aan Dana én Donja die dit mogelijk maken.

Website gemaakt door lotgenoten, voor lotgenoten!

Zoeken